19 Grudzień, 2017 Udostępnij

Ile kalorii mają potrawy wigilijne? Nie uwierzysz, ile zjadamy w czasie świąt

Święta to dla wielu czas odstępstw od diety i cheat days. Przeważnie nie liczymy wtedy kalorii i „odkuwamy się” po świętach. Ale czy zastanawialiście się, ile kalorii mają potrawy świąteczne i ile zjadamy podczas kolacji wigilijnej? Zdziwicie się
Zgodnie z tradycją na stole wigilijnym powinno znaleźć się 12 potraw i powinniśmy spróbować każdej z nich. Nawet mała porcja każdej potrawy tworzy niezłą sumę. A więc – ile kalorii mają potrawy wigilijne?

Ile kalorii mają potrawy wigilijne?

Najbardziej kaloryczne świąteczne dania wypadają następująco:
* Barszcz z uszkami – heden kubek barszczu, czyli ok. 200 ml barszczu z kilkoma uszkami (4-5 sztuk) to ok. 150 kcal
* Pierogi – porcja pierogów z kapustą (3 sztuki) to ok. 200 kcal
* Śledź (50g) – w śmietanie to ok. 100 kcal, w oliwie ok. 200 kcal
* Smażony karp – porcja 150g to ok. 380 kcal
* Ciasta (makowiec, kutia, piernik) – w porcji 50g to ok. 180 kcal
* Sałatka jarzynowa – ok. 200 kcal
* Kompot/napój (250 ml) – ok. 100 kcal

Na szczęście są też świąteczne dania o mniejszej kaloryczności:
* Ryba po grecku – jedna porcja (ok. 100g) to ok. 80 kcal
* kapusta z grzybami (50 g) to ok. 40 kcal

Ile kalorii zjadamy podczas świąt?

W casie samej wigilii wg ankiet zjadamy ok. 1800-2000 kcal! A to dopiero początek świątecznego objadania.

Jak nie przytyć przez Święta?

Święta to czas wyjątkowy, dlatego nikt z nas nie chce go spędzić licząc każdą kalorię, warto jednak zastanowić się, co zjadamy, żeby nie zaprzepaścić efektów diety i treningów przed dłuższy czas przedtem. Przede wszystkim sugerujemy mniejsze porcje na świątecznej kolacji, ograniczenie słodkich napojów i słodyczy oraz alkoholu. Jeśli macie ochotę na coś słodkiego, zamiast cukierków czy słodkich ciast, lepiej sięgnąć po kawałek dietetycznego ciasta (przepisy TUTAJ). Świąteczne potrawy można przygotować w wersjach mniej kalorycznych. Będą one nie tylko dietetyczne, ale też zdrowsze niż tradycyjne potrawy. Zamiast majonezu czy śmietany można użyć jogurtu naturalnego, zamiast oleju, zamiast cukru – ksylitol. Rybę lepiej upiec niż ugotować.
Oczywiście nie można zapomnieć o aktywności fizycznej. Jeśli siłownia odpada, wciąż jest wiele sposób na ćwiczenia w domowym zaciszu lub choćby spacer czy sporty zimowe.

Zobacz również